Ella van Poucke cello en Nicolas van Poucke piano
klassiek concert

Ella van Poucke cello en Nicolas van Poucke piano
Vrijdag 8 maart 2019
20.00 uur
Maartenskerk, Kerkweg 5,
4424 NJ Wemeldinge

Ella van Poucke wordt gezien als een van de meest veelbelovende cellisten van haar generatie. Ze begon op 6-jarige leeftijd met cello spelen, op haar tiende studeerde ze aan het Koninklijk conservatorium van Den Haag en later aan het conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij o.a. Godfried Hoogeveen.


Op 10-jarige leeftijd maakte Ella van Poucke haar debuut in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam en sindsdien speelt ze in alle belangrijke concertzalen van Nederland en het buitenland. Op 11-jarige leeftijd werd ze uitgenodigd om op te treden tijdens het 60-jarig jubileum van het Gerechtshof, waar de Koningin, Kofi Annan en andere diplomaten aanwezig waren.

In 2008 won ze het Prinses Christina Concours en later dat jaar maakte ze haar solodebuut in de grote zaal van het Concertgebouw, waar ze samen met cellist Colin Carr het dubbelconcert van Vivaldi uitvoerde.

In 2010 won ze de prijs voor het meest veelbelovende talent tijdens het Nationaal Cello Concours Amsterdam. In 2012 won ze de Avond van de Jonge Musicus en vertegenwoordigde ze Nederland tijdens het Eurovision Young Musicians Competition in Wenen. Ook won ze de Grand Prix Ravel 2012, tijdens de Ravel Academie in Frankrijk.  Ook won Ella van Poucke de Nicolas Firmenich Award tijdens het Verbier Festival. In augustus 2017 ontving zij de prestigieuze Grachtenfestivalprijs in Amsterdam.

Als solist trad Ella van Poucke op met o.a het Nederlands Philharmonisch Orkest, Mainzer Kammer Philharmonie, the Polish Chamber Orchestra, Amsterdams Kamerorkest en de Junge Sinfonie Berlin.

In 2012 speelde Ella van Poucke tijdens de Amsterdam Cello Biënnale de première van het celloconcerto van Uljas Pulkiss, dat speciaal voor haar werd geschreven.

Ella van Poucke’s liefde voor kamermuziek is groot. In 2010 werd ze artistiek leider van het Kamermuziek Festival Amsterdam dat jaarlijks plaatsvindt in de Amstelkerk te Amsterdam. Ze is regelmatig te gast bij het Reizend Muziekgezelschap, speelde o.a. op het Grachtenfestival, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Kamermuziek Festival Zeeland en de Rheinmain Music Festival, Kronberg Festival en het Mecklenburg Vorpommern Festival in Duitsland.

Ella van Poucke werd uitgenodigd bij verschillende academies o.a: Verbier Festival Academy in Zwitserland, Music@Menlo in California, Pablo Casals Festival in Prades en Kronberg Cello Masterclasses in Duitsland. Ze volgde masterclasses bij o.a Bernhard Greenhouse, Anner Bijlsma, Miklos Perenyi, Colin Carr, Arto Noras, Gidon Kremer, Andras Schiff, Menahem Pressler, Christoph Eschenbach, Yuri Bashmet, Mischa Maisky en leden van het Emerson kwartet.

Ella van Poucke is geregeld te horen en te zien op Radio4, NTR en ARTE TV in Duitsland en Frankrijk.

Ella van Poucke studeert bij professor Frans Helmerson aan de Kronberg Academy in Duitsland. Haar studies worden mogelijk gemaakt door de von Opel/Schaefer Stipendium.

Website: www.ellavanpoucke.com

Hieronder een interview uit 2014 in het Parool met Ella van Poucke, toen 20, nadat zij de Elizabeth Everts Prijs had gewonnen.

Ella van Poucke volgde op haar tiende al de vooropleiding van het conservatorium. Morgen krijgt de celliste de Elisabeth Everts Prijs uitgereikt, een aanmoedigingsprijs die elke twee jaar wordt uitgereikt aan jong talent. 'Ik had geen idee dat er over mij gesproken werd.' 

Uit wat voor familie kom je?
'Ik kom uit een familie waar het vrij vanzelfsprekend is dat je een instrument speelt. Mijn moeder speelt altviool en mijn vader trompet. Mijn oudere broer is pianist. Mijn jongere broertje en zusje zijn ook veel met muziek bezig, dus we spelen allemaal wel iets bij ons thuis. Als ik een concert speel is het altijd een heel 'family event'.'

Hoe ben je begonnen met het spelen van de cello?
'Op mijn vierde speelde ik viool, maar dat was niet echt mijn ding. Ik denk ook dat ik iets te jong was om het instrument echt te waarderen. Een goede vriend van de familie is cellist. Ik hoorde hem wel eens oefenen en ik dacht: dat wil ik ook wel. Vrij snel daarna ben ik op cello les gegaan. Het was niet alsof ik meteen als een idioot ben gaan spelen. Ik begon rustig aan, met een half uurtje per dag.' 

'Rond mijn 8ste werd het allemaal wat serieuzer, toen ik bij een muziekschool terechtkwam die ook verbonden is aan het conservatorium van Rotterdam. Ik speelde daar veel met andere kinderen en in orkesten. Op mijn tiende mocht ik naar de vooropleiding van het conservatorium en toen besefte ik me dat de muziek iets was waar ik echt graag mee verder wilde.' 

Wat vind je belangrijk als cellist?
'Om overtuigend te kunnen spelen moet er een juiste balans zijn tussen het stuk van de componist en de persoonlijkheid van de cellist. Ik probeer een stuk altijd mijn eigen te maken. Eerlijkheid en authenticiteit zijn wat mij betreft het belangrijkste in mijn spel.'

Heb je een favoriet stuk om te spelen?
'Dat is een lastige vraag. Meestal als ik een stuk aan het oefenen ben, dan vind ik het helemaal fantastisch. Maar een paar dagen later vind ik het volgende stuk wat ik speel net zo fantastisch. Bach is overigens wel een componist waar ik graag stukken van speel. Hij heeft een aantal prachtige cellosuites gecomponeerd. Als ik een stuk van hem hoor wil ik altijd zo snel mogelijk uitvogelen hoe ik het zelf kan spelen.'

Wat is het hoogtepunt uit je prille carrière?
'Een hoogtepunt is wat mij betreft niet het belangrijkste wat er in mijn carrière is gebeurd. Wat mij wel altijd bij is gebleven, is de eerste keer spelen in het Concertgebouw in Amsterdam toen ik 10 was. Op mijn dertiende deed ik mee aan het Prinses Christina Concours en won ik. Dat was wel echt het eerste zetje in mijn carrière.'

Waar zie je jezelf over tien jaar?
'Op het moment ben ik nog bezig met het afronden van mijn opleiding aan de Kronberg Academy in Frankfurt en ben ik veel aan het reizen. Ik merk in ieder geval dat alles op het gebied van muziek steeds beter gaat en dat ik steeds meer mogelijkheden krijg om te spelen. Veel in het buitenland en in Nederland optreden lijkt mij een goed streven. Ik hoop in ieder geval altijd met muziek bezig te kunnen zijn.'
 

Nicolas van Poucke


Nicolas van Poucke (Baarn, 1992) begon op zesjarige leeftijd met pianospelen. Hij studeerde o.a. bij Marlies van Gent, Henk Ekkel en momenteel bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf september 2011 zal hij verder studeren bij Jan Wijn. Ook genoot hij enkele lessen van Murray Perahia. Masterclasses kreeg Nicolas o.a. bij Emanuel Ax, Dmitri Bashkirov, Jean Claude van den Eynden, Pascal Devoyon, Claude Frank, Gary Graffman, Maria Joao Pires, Menahem Pressler en Robert McDonald. Meerdere zomers was Nicolas te gast bij het Young Performers Program tijdens het Music@Menlo Chamber Music Festival and Institute in California en in de zomer van 2009 studeerde hij aan de Verbier Festival Academy.

Als solist treed Nicolas op in binnen en buitenland. Hij trad op in de meeste grote zalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw Amsterdam, De Vereeniging Nijmegen, De Doelen Rotterdam en Vredenburg Utrecht. Ook gaf hij concerten in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Griekenland, Engeland, Amerika, Canada, Tsjechië en Bulgarije. Hij debuteerde met het JeugdOrkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel op 14 jarige leeftijd met Beethoven’s eerste pianoconcert. Nicolas won eerste prijzen en publieksprijzen bij het Steinway & Sons Pianoconcours 2006 en het Prinses Christina Concours. Hij kreeg een speciale prijs voor de beste interpretatie van een werk van J. S. Bach tijdens het European Union Piano Competition 2010 te Praag. Nicolas eindigte het hoogst in zijn leeftijdscategorie tijdens het YPF Nationaal Pianoconours 2010.

Ook als kamermusicus is Nicolas actief. Samen met zijn zus Ella van Poucke organiseert hij de zeer succesvolle EllaNi kamermuziekserie in Amsterdam. Eind 2010 zagen zij het eerste EllaNi Kamermuziek Festival. Tot zijn kamermuziek partners behoren o.a. het Rubens Quartet, Colin Carr Christiaan Bor en zijn Reizend Muziek Gezelschap. Kamermuziek coaching kreeg hij o.a. van leden van het Orion en het Emerson Quartet, Gábor Takács-Nagy en Jeffrey Kahane.

Nicolas is geselecteerd voor de International Clara Haskil Piano Competition in Vevey, 8-11 september 2011. Hij is zeer dankbaar voor de Steinway vleugel die hij in bruikleen heeft van het Nationaal Muziek Instrumenten Fonds.

“Bij de broer en zus Nicolas en Ella van Poucke stroomt de muziek door hun aderen. Jonge twintigers die een fenomenale techniek in de vingers hebben en die paren aan muzikaliteit, het lijkt bijzonder, maar vaak wordt vergeten hoeveel uur studie dat vereist. De musici zijn volledig op elkaar ingespeeld en voelen elkaar feilloos aan”. Dit stond in de recensie van de PZC na hun optreden in Porgy en Bess in april 2018.

Programma voor vrijdag 8 maart 2019: Ella van Poucke cello en Nicolas van Poucke piano:

Beethoven - sonate nr. 4 in C 15' 
Debussy - sonate 10' 
Nin - Suite Espagnole 8'

 -- pauze –

Beethoven - sonate nr. 5 in D 20' 
De Falla - 7 Canciones populares Españolas 14'

 

www.kamermuzieknederland.nl/ella-van-poucke/

 



Duur: 90 minuten

vr 8 mrt 20:00 - 22:00 wordt later bekend gemaakt
Pauze: 15 minuten
Kaartsoort
Normaal€ 15,00
jongerenticket€ 7,50