James Oesi & Helena Basilova
contrabas en piano

Een optreden bij Podium Witteman is er de oorzaak van dat James Oesi bij Kapelle Cultureel geprogrammeerd staat. Deze solo contrabassist weet je te raken!
Begeleid door pianiste Helena Basilova gaat dat een mooi optreden worden. 
De datum is op dit moment nog niet zeker.


James Oesi

“Een gevoelige muzikant met een hoop kennis die veel te zeggen heeft en een natuurlijke en overtuigende artiest is.” Gary Karr, wereldberoemd solo contrabassist

“Als je een man hebt als James Oesi, dan weet je dat ie er staat, dat het klinkt en dat de contrabas een solisteninstrument is.” Hans Haffmans, presentator NPO Radio 4

“Ik zag een jonge muzikant met een ongewone intelligentie en inzicht, duidelijk voorbestemd om, met de juiste ondersteuning, aan de muziekwereld niet alleen als uitvoerend artiest maar ook als creatieve kracht een bijdrage te leveren.” Geoffrey Simon, veelgeprezen dirigent en muziekproducer, oprichter van Cala Records. 

Contrabassist James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia (zoals het Amsterdamse Concertgebouw, Utrechtse TivoliVredenburg en de Oosterpoort Groningen) en festivals (zoals het Grachtenfestival in Amsterdam, CrossLinx, November Music, Festival Classique en Wonderfeel). 

Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1. NRC Handelsblad en Luister publiceren uitgebreide interviews met Oesi, en Classic FM UK Featured zijn video van Luciano Berio’s Psy. 

James is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival, een muziekfestival rondom de contrabas waarvan de eerste editie in mei 2017 in De Electriciteitsfabriek in Den Haag heeft plaatsgevonden. Daarnaast is James Oesi veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal, Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern. 
James krijgt tijdens en na zijn studie masterclasses en coachingsessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon (dirigent en producent), Leon Bosch (voormalig solocontrabas van Academy of St Martin in the fields), Klaus Trumpf en Thomas Martin.

Met Asko|Schönberg speelde Oesi in juni 2018 in kleine bezetting op het bekende National Arts Festival in Grahamstown, Zuid Afrika. Gerecenseerd door BusinessDay: “Het favoriete deel van de show was zonder twijfel James Oesi die Tom Johnson’s Failing: a very difficult piece for solo string bass speelde”.

James speelt op het album ‘Gyorgy Kurtag - Complete Works For Ensemble and Choir’ (ECM) van Asko|Schönberg onder leiding van Reinbert de Leeuw. Deze opname werd in November 2017 genomineerd voor een Grammy Award in de categorie ‘Best Classical Compendium’.

Zomer 2017 publiceerde de Leeuwarder Courant twee lovende recensies over Oesi. Over zijn optreden bij Stinze Stiens een 5 sterren recensie: "De contrabas geeft Bach iets warmers en tegelijk iets minder flexibels, waardoor het etaleren van het dansante karakter van elk onderdeel best een opgave moet zijn geweest. Toch lukte dit Oesi voortreffelijk." En over het optreden op CityProms: "Wie vervolgens door liep naar het optreden van de Zuid-Afrikaanse James Oesi op contrabas, waar hij een cello-suite van Bach speelde, werd beloond. Hij dook diep in klank en interpretatie. Daarna speelde hij swingend werk van een Syrische componist en dat deed hij met virtuoze meerstemmigheid."  

Zomer 2016 speelde James op het prominente openlucht klassieke muziek festival Wonderfeel, waar Radio 4 gelegenheidsrecensent Benjamin Herman zijn concert benoemde tot één van de hoogtepunten van het festival.

Sinds februari 2016 is James de huismuzikant van het Utrechtse Het Muzieklokaal waar hij regelmatig met andere prominente musici speelt. 

Begin 2016 ging het toneelstuk Wachten op de Barbaren van Toneelschuur Haarlem (gebaseerd op de roman van J.M. Coetzee) in première waarvoor James Oesi alle muziek speelde die speciaal voor hem geschreven is door Wilko Sterke.

In mei 2012 studeerde James met een 10 met aantekening af op het Koninklijk Conservatorium Den Haag, dat eindexamen werd later bekroond met de Fock Medaille voor beste solo examen van dat jaar. Zijn studie was een unicum: hij is de enige contrabassist ooit die een masters solo contrabas studeert in Den Haag. Voor zijn studie bij Quirijn van Regteren Altena kreeg hij het Huygens Scholarship, de meest prestigieuze studiebeurs van Nederland, en steun van The Countess of Munster Musical Trust uit Engeland.

In 2009 zorgde een auditie bij het Swiss Global Artistic Foundation te Montreux ervoor dat James kan meedoen aan het muzikale zomerkamp van de wereldberoemde contrabassist Gary Karr. Daar weet James samen met Gary Karr op te treden.

In 2005, op zestien jarige leeftijd, verruilde James Johannesburg, Zuid Afrika voor Moskou, Rusland om contrabas te gaan studeren aan het Moskou State Tchaikovsky Conservatoire bij Lev Rakov, waar hij de jongste student was en de enige buitenlandse contrabassist. Zijn buitenlandse studie werd mogelijk gemaakt door financiële steun van de Apollo Music Trust (later werd James ook gesteund door het Oppenheimer Memorial Trust en de National Arts Council of South Africa).

In 2005 en 2006 kreeg James de kans mee te doen aan het Perlman Music Program in New York, Amerika. Het programma, geleid door Itzhak en Toby Perlman en de docenten van het Juilliard String Faculty, geeft een zeer select aantal muzikale talenten, voornamelijk strijkers, toegang tot een hoogwaardige muziekopleiding voor solomuzikanten.

In 2001 nam James op zijn twaalfde voor het eerst contrabasles, nadat hij als kind al piano en viool speelde in zijn woonplaats Johannesburg, Zuid Afrika, waar hij opgroeide.

 

Helena Basilova


“ Helena Basilova showed an affinity for Shostakovich and played sensitively and with flair.. " New York Times

" Soms blaast ze een frisse bries door de noten maar vaker overheerst de melancholie die zo mooi bij de werken van Janácek past.." Volkskrant. 

Helena Basilova werd geboren in Rusland als dochter van twee pianisten, maar groeide op in Nederland. Helena’s brede belangstelling voor muziek openbaart zich in haar zeer gevarieerde repertoire. Toch voelt ze nog altijd een sterke band met Russische muziek, zodat componisten als Prokofiev, Rachmaninov, Gubaidulina en Scriabin met regelmaat op haar programma’s terugkeren. 

Haar piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, Vredenburg en de Oosterpoort. Vervolgens leidde deze tour tot optredens in heel Europa, Zuid-Amerika en de VS. Ze verhuisde naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Zij richtte zich hier zowel op haar solocarrière als op de kamermuziek. Zo voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall, speelde ze het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space NYC en maakte ze deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble. Haar interesse in hedendaags repertoire leidde tot een hechte samenwerking met componisten uit het West 4th New Music Collective. 

Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot. Ze trad op in projecten waarin haar pianospel werd gecombineerd met poëzie, beeldende kunst, jazz of dans en zal altijd op zoek blijven naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. 

In 2013 bracht de pianiste haar debuut cd uit met pianowerken van Leoš Janáček, onder het label Quintone Record, die lovend werd ontvangen door de Nederlandse pers en radio. Recentelijk verscheen haar tweede album Picturing Scriabin, opgenomen in het gerenommeerde Banff Centre Canada en opgedragen aan de Russische componist Alexander Scriabin die in April 2015 precies 100 jaar geleden is gestorven.  

Het afgelopen seizoen kwam de nieuwe CD ‘Rendez-vous Russe’ uit op MDG Records- een project van saxofoniste Eva van Grinsven bekroond met een ECHO Klassik Preis in de categorie kamermuziek- en werkte Helena samen met DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin. 
Voor 2017-2018 stond er een belangrijk en persoonlijk project centraal: het uitgeven en openbaren van de composities van Alexander Basilov, Helena’s vader die pianist en componist was en in 2007 is overleden. Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen. 
Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle. 

www.helenabasilova.com



Duur: 90 minuten

vr 3 apr 20:00 - 22:00 Gemeentehuis, Kapelle
Pauze: 15 minuten
Wil je een actiecode invoeren? Klik hier
Verwacht